| |||||||||||||||
מסע חיים / ביאטריס בן מאור בסדנה לאמנות יבנה |
בדמי לילות החורף, מתוק וגם מריר, שעה שבקמין נרעדת כבר האש, לשמוע צליל דנדון בשחק הסגריר חובר לזכרון השב ומתגעש. עובדת היוולדה של ביאטריס בן מאור בפריז משמעותית בעיניי, ויש בה להסביר את האלגנטיות הסולידית המאפיינת את עבודותיה. ההשפעה של ימי ילדותה ונעוריה משמעותית בביטויה כמו גם בנושאי עבודותיה. האור האירופאי הרך ניכר בציורים כאילו ולא צרב האור הישראלי האכזר את אישוניה. היא מצליחה להיצמד אל אותה עדינות מוארת בגוונים וגווני גוונים בצורה מלטפת המדגישה מעברים מעודנים. גם השילובים בעבודותיה מושפעים ביותר מאותה תקופה מרוחקת אשר מכתיבה לה עד היום את קיומה.עליתה ארצה בגיל שמונה עשרה הותירה את רישומה בצד המעשי של חייה: השתלבות בארץ והקמת משפחה יפה, אין חוויות אלה ניכרות באופן ישיר בעבודותיה. השכלתה האמנותית העשירה ניכרת ביסודיות ובחן שבהם מבוצעים יצירותיה, ואולם סולם הצבעים שבו בחרה קוסם לי יחד עם נושאי יצירותיה, ניכרת בהם כנות ועומק הנובעים מתוך אישיותה. תערוכה זו מכילה בעיקר שתי סדרות: סדרת המשפחה והסדרה הקבלית. שתי הסדרות משולבות אחת בשניה ונובעות אחת מהשניה, לא היתה לסדרה הקבלית אפשרות להיווצר ללא הסדרה המשפחתית, ואילו הסדרה המשפחתית היא זו שזקוקה לסדרה הקבלית כדי להסביר את הצורך בקיומה. הסדרה הראשונה מורכבת מהדמויות אשר הקיפו את היוצרת בימי ילדותה. רבים מהציורים מכילים חלונות, חלונות דרכם אפשר להתבונן החוצה אל העולם ולעתים חלונות דרכם אנו מתבוננים פנימה דווקא. במיעוטם ישנן דלתות, שוב הדלתות המשמשות כפתחים אל העולם שבחוץ מאפשרות למבט לנדוד החוצה ליהנות מהנוף המשתף לנסות לפרשו, לנסות להבין מה נוף זה אומר לאותה ילדה קטנה שבציור, מה השפעתו של המקום על הנפש התמימה האוכל את העולם בעיניה, אילו משקעים יווצרו בהמשך הדרך בהשפעת המקום והתקופה בהם היא גדלה? יחיד אהבתי שלי, לחמלתך אקרא, מעומק מצולות השחורשבה ליבי טבע: יקום קודר, חתום סביב באופק שעווה, בדמי לילו שוחים חרוף-שמיים ומורא ואכן, המקום והזמן בהם גדלה ילדה קטנה זו הביאו אותה להגר לישראל לחפש לעצמה חיים חדשים במולדת יהודית בה לא תירדף על ידי אף אחד, בה לא תאוים בשל דתה הוריה או השתייכותה האמונית. בהמשך דרכה ניסתה האמנית למצוא תשובות לשאלות קיומיות הרות משמעות וגורל ופנתה אל הקבלה. תפנית זו התרחשה בעקבות השאלות על ההשמדה בשואה, בעקבות השאלות על הרדיפות ומתוך רצון עמוק לנסות להבין חלקים מאוד לא ברורים של המציאות. בספרי הקבלה מצאה ביאטריס קטעי מידע אשר הגיונם דיבר אל לבה ויתרה מכך - הפעיל את דמיונה. את הבנותיה מתוך הטקסטים היא העבירה אל הבדים, סדרה רחבת היקף נוצרה במשך הזמן מתוך העסוק הקבלי, סדרה המנסה להעביר מידע באופן ציורי במקום במילים. זוהי דרכה האישית של היוצרת לחלוק את הידע אשר צברה עם השנים, עם אחרים. בציורים אלה ניתן לראות התרחשויות סיפוריות שלמות, חלקן מובנות יותר, חלקן קצת פחות. כל צופה על פי ידיעותיו בקבלה ועל פי התחברותו אל היצירה המונחת אל מול עיניו. הצבעוניות עוברת בכל הסדרה הזו כחוט השני, מהווה גורם משותף לסיפור כולו כמו גם מאפיינים אחדים נוספים כגון הקהל - ההמון האנונימי המופיע ברבים מעבודות אלה. ישנה השלכה צבעונית מעורפלת קמעה, תכלת נוגעת באפור ומושפעת ממנו ביותר, ואין זו מקריות, על ידי כך מדגישה האמנית את חוסר הבהירות החלקי של הטקסטים אשר הזינו אותה. לא הכול ברור לחלוטין נותרו אזורים לא מפוענחים בתוך הטקסטים. עובדה זו בולטת ביתר שאת אל עומת הסדרה העוסקת במשפחה, שם, בסדרת עבודות זו, הכול ברור, משחקי הצבעים מלאי חיות וחן. ההשוואה בין שתי הסדרות בנוגע לשימוש בצבע מספקת מידע רב על היוצרת, הוא מספר לנו מה רואות עיניה באופן ברור וצלול ומצד שני איפה היא מוצאת לנחוץ לערפל דברים, אם מתוך הבנה חלקית מצדה ואם מתוך גלה והסתר. ההזדמנות הזו בה נוכל להתבונן בשתי הסדרות במלואן בחלל אחד היא הזדמנות ייחודית ויתאפשר לנו לבחון דקויות אלה ולתהות על שאלות נוספות הנוגעות לעולמה הפנימי של היוצרת. חנה ברק אנגל השירים הינם של שארל בודלר, מתוך ספרו פרחי הרע. להמשך קריאה |
כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות |
סייבורג מחשבים - בניית אתרים |