עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46)
אנגלית

קיר תחקירי / אביבית בלס ברנס בגלריה גרנד ART חיפה

בשונה מתערוכות קודמות של אביבית בלס ברנס, שהוצגו במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל והתבססו בעיקר על סדרות חדשות ונושאים ספציפיים שהעסיקו אותה, התערוכה הנוכחית – 'קיר תחקירי' נמנעת באופן ברור מחוקיות כרונולוגית, סדרתית, נושאית, סגנונית, טכנית, דידקטית, או אחרת. התערוכה הנוכחית- 'קיר תחקירי', בנויה וסדורה כ 'תחקיר'. היא חושפת עדויות ומפזרת רמזים לצורך פענוח מאפיינים של 'זהות חמקמקה' של האמנית ושל יצירתה, במטרה ללמוד משהו חדש אודות זהויות אלה. התערוכה, שמבוססת על גישתו המחקרית - איקונולוגית של ההיסטוריון אבּי ורבורג ( (Warburgעוקבת אחר סמלים ודימויים דומיננטיים, שמופיעים פעמים רבות ובהקשרים שונים, בעבודותיה של בלס ברנס מעשרים וחמש השנים האחרונות, ואשר הפכו לעוגנים ולחוליות מרכזיות ב 'חוט השדרה' של כלל יצירתה.
המאמר השלם: אביבית בלס ברנס 'קיר תחקירי' / שירלי משולם
בשונה מתערוכות קודמות של אביבית בלס ברנס, שהוצגו במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל והתבססו בעיקר על סדרות חדשות ונושאים ספציפיים שהעסיקו אותה, התערוכה הנוכחית – 'קיר תחקירי' נמנעת באופן ברור מחוקיות כרונולוגית, סדרתית, נושאית, סגנונית, טכנית, דידקטית, או אחרת. התערוכה בנויה וסדורה כ 'תחקיר'. היא חושפת עדויות ומפזרת רמזים לצורך פענוח מאפיינים של 'זהות חמקמקה' של האמנית ושל יצירתה, במטרה ללמוד משהו חדש אודות זהויות אלה.
התערוכה, שמבוססת על גישתו המחקרית - איקונולוגית של ההיסטוריון אבּי ורבורג ( (Warburgעוקבת אחר סמלים ודימויים דומיננטיים, שמופיעים פעמים רבות ובהקשרים שונים, בעבודותיה של בלס ברנס מעשרים השנים האחרונות, ואשר הפכו לעוגנים ולחוליות מרכזיות ב 'חוט השדרה' של כלל יצירתה. דימויים כגון: סירה, הספרה שמונה, מפות, בית, סורגים, סדקים, מילה, טקסט, ספרים/ספרייה, מתרחצת/מתרחץ, נשים, פרחים, בולענים, מבנים קורסים, גשרים, שטחי-מעבר, ים/מים, אסונות טבע, ריק, מערכות עצבים, תופעות גיאולוגיות ועוד. מיקומם של הסמלים ושל הדימויים הללו, השתנותם, הקשרם וסדר הופעתם אלו לצד אלו, מייצרים מתחים ויחסי גומלין, שדורשים פענוח.
העבודות שנבחרו לתצוגה בגלריה, מתוך הארכיב הכולל של האמנית, שנוצר במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות, מסודרות בחלל הגלריה בשלושה אופנים: הראשון- 'קיר תחקירי' גדול - מיחבר הבנוי מעבודות נייר רבות ומטקסטים. השני- 'מקבצים'- כאשר כל 'מקבץ' מורכב ממבחר עבודות במידות ובטכניקות שונות שהמשותף להן הוא דימוי/ים דומיננטיים - מובילים המופיעים בהן. השלישי- 'עבודת וידיאו' שבה מתועדת פעולה אמנותית וקולה של האמנית נשמע. היא מדקלמת את הטקסט: " אם לא היית רצה היית הולכת, אם לא היית הולכת היית שוכבת, אם היית שוכבת היית ישנה, אם היית ישנה היית חולמת, אם היית חולמת היית רצה" שמשקף את הגישה שפעולת היצירה-חקירה משולה לריצה במעגל ההולך ומתרחב וגדל בעקבות דימויים, טקסטים, חומרים וגילויים חדשים שהם בפועל המניע לקיום המתמשך והאינסופי של העשייה האמנותית. המקבצים מתגלים לצופה כאוסף של עדויות וסימנים, ללא תכתיב כרונולוגי, סדרתי או של מדיה ספציפית. הצופה/החוקר מעורב בפענוח. הוא משלים מידע, מפרש ומגיע למסקנות, בהתאם למידת ראותו והבנתו האישית. ייתכן שחלקים מ'זהות היצירה' יתבהרו ויפוענחו על ידו, וייתכן שיוותרו אניגמאטיים.
אביבית בלס ברנס
אביבית היא בתם של פרופ' גילה בלס - היסטוריונית לתולדות האמנות הישראלית, ואביה שמעון בלס - סופר, היא גדלה בבית קומוניסטי. אביבית מחזיקה בתפיסת עולם שיוויונית-חברתית-פוליטית. מדה בתיכון, למדה תיאטרון בסטודיו של אורנה פורת, ומאוחר יותר בסטודיו של ניסן נתיב. בוגרת המדרשה למורים לאמנות ולימדה במוזיאון פתח תקווה. ב-1985 נסעה לפריס למשך 20 שנה, למדה ליתוגראפיה בבוזאר וסיימה תואר שני באמנות באוניברסיטת פריס. בשנים אלו הציגה בכ- 70 תערוכות באירופה, אוסטרליה וישראל. חזרה ארצה בשנת 2005. מאז חזרתה ארצה, הציגה 8 תערוכות יחיד ו-16 תערוכות קבוצתיות והמשיכה להורות, להרצות ולהנחות פרוייקטים אמנותיים. עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים וציבוריים רבים באירופה, ארצות הברית וישראל.

אוצרת: שירלי משולם
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים