עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות
אנגלית

מה שנמצא בין העין ובין הרוח / רות צוקר בגלריה המרכזית בעין הוד

גוף העבודות של רות צוקר מספר סיפור שמילותיו ושפתו הם צורה וחומר. זהו סיפור שעיקרו בנראות, או לחילופין, סיפור צופן סוד שמזמין פענוח. אנחנו נאמר 'מזמין פענוח' כאפשרות ולא כתנאי. כאמור, הסיפור והתוכן בעבודות אלה הם בצורניות המתפרקת לתת מושגים שבהם יש צבע, קו, מרקם, תנועה, סדר וארגון המתנהלים באופן דיאלקטי עם חופש ואי סדר. ובל נטעה, זהו אי סדר מכוון ומאורגן, המאפשר לחומרים פנימיים, תת קרקעיים המצויים בנפשה של היוצרת, לצוץ ולעלות אל מעל פני השטח, בבחינת מחשבה – חוויה – רגש נטו. זהו סוג של אי סדר שקיבל רשות והרשאה להנכיח את עצמו, על מנת להיות, "להסתדר בשורות" ולקבל סדר חדש.
דומה שביצירות אלה מתנהל דו שיח בין יד ימין המכוונת מחד, ומתעלמת כאשר היא מותירה ליד שמאל לפעול לחופשיות לקשקש לכאורה, למהול צבע בצבע, לחרוט, להדפיס, לאפשר לצבע להתמלא או לגמגם, ולאחר מכן, לפרוע, לקרוע, ולבנות סדר "עולמי" חדש.
טכניקה מעורבת, זו הטכניקה השלטת בעבודות אלה שבהם החופש, האינטואיטיביות, החוויה הפנימית, והסיפור האישי הם הנותנים את הטון, את ההשראה, ואת החותם העיקרי. לאחר מכן, אלה (החופש, האינטואיציה) לאחר שעשו את שלהם, מפנים את הזירה ליד המכוונת, מסדרת, מארגנת, ומקשקשת בתבונה, מתוך ידיעה ברורה שקו – צורה – כתם – מרקם – מנהלים שיח ביניהם ומייצרים שיח שבו הרב – קוליות הוא רב צורניות.
בעבודות אלה לא נמצא דימויים פיגורטיביים, השפה הצורנית היא השלטת, כאשר הצורה היא צורה נטו, שאינה נדרשת לדימוי ריאלי כדי לספר את הסיפור. כאן הסמל והמטאפורה הם המדיום עצמו, או כפי שנהוג לומר הם המסר.
צוקר, פועלת מתוך מיומנות רבה, וידיעה מוסכמת על ידי עצמה, לפעול בחופש ולסמוך על בסיס המיומנות העומדים לרשותה, ובכך לאפשר ליצירה לצמוח מתוך עצם העשייה. החופש, האינטואיציה וחוויית צמיחת היצירה עולים ביצירות אלה, כאשר החלקים הקרועים והמודבקים מייצרים שכבה נוספת, בבחינת רובד נוסף למשמעויות העומק, ובבחינת סדר חדש, אשר מנכיח דיאלוג מתמיד בין חופש לארגון, בין כאוס לסדר, בין צורה לאי צורה, ובין גדר וסייג השומר גם על מה שנראה כאילו אין לו גדרות וגבול.
צוקר, גם אם נראה שהיא "קורעת ופורעת" הנך למד שהיא שולטת. מתירה לעצמה למיומנות אשר נמצאת בבסיס יכולותיה כיוצרת, להיות בפעולה שיש בה חופש וחלון לביטוי רגשי, ולאחר מכן כמו "קוראת לסדר" ומארגנת את מה שהצליחה ללכוד מתוך מעמקי נפשה היוצרת.
אם פתחנו ואמרנו שיצירות אלה מספרות סיפור, נסיים בכך שנדגיש שברובד הנראה זהו סיפור חזותי אשר בו השיח מתנהל באמצעות העין, אך אם תרצה תוכל להעמיק ולנבור אל תוך רבדיו הפנימיים וללמוד מהו המסר של המדיום, ומהן המשמעויות של הצורות השונות, שאותן אפשר לראות גם כסמלים.


ד"ר נורית צדרבוים להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים