עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות
אנגלית

זר של אהבה שראיתי ביקום / יאיוֹי קוּסאמה במוזיאון תל אביב לאמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות גאה להציג לראשונה בישראל, תערוכה מקיפה לאמנית היפנית יאיוֹי קוּסאמה.
יאיוֹי קוּסאמה, (נ’ 1929, יפן), היא מהחשובות והמשפיעות באמנים בני זמננו. יוצרת מרתקת זו, שקנתה לה מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם, ידועה בעיקר בזכות הווריאציות שלה על מוטיב הדלעת ו”חדרי האינסוף” המעניקים לצופה חוויה רב־חושית סוחפת ומהפנטת. יצירתה מקיפה מגוון רחב ויוצא דופן של תחומים, בהם ציור, קולאז’, פיסול, וידיאו, מיצג, מיצב, אופנה, ספרות ומוזיקה.
הרטרוספקטיבה במוזיאון תל אביב לאמנות, מאגדת עבודות שיצרה קוסאמה במהלך כשמונים שנה. היא סוקרת בהרחבה את פועלה האמנותי עד כה ומתחקה אחר עבודתה ביפן, בארצות הברית ובאירופה, החל בציוריה ובפסליה המוקדמים וכלה ב”חדרי אינסוף” האופפים את הצופה מכל עבר, מהממים ומציפים את החושים. אינסוף והעֲלָמה עצמית הם נושאים מרכזיים ביצירתה. דגמים אובססיביים של נקודות ורשתות מכסים משטחים בתבנית חזרתית אינסופית, ומראות מייצרות חללים מסחררים המשכפלים את מבטי הצופים.
תערוכה זו היא מהחשובות והגדולות שהוצגו אי פעם במוזיאון תל אביב לאמנות. היא כוללת כמאתיים יצירות, בהן ארבעה “חדרי אינסוף” ועבודות שמעולם לא הוצגו בעבר. התערוכה מתפרשת על שטח של כ־3,000 מ”ר, בשישה חללים וגלריות, בשני בנייני המוזיאון.
יאיוֹי קוסאמה גדלה בעיר מצוּמוֺטוֺ בשנות הארבעים של המאה העשרים, תקופה שבה התאפיינה מדיניות החוץ של יפן בשאיפות אימפריאליסטיות, כבת למשפחה שהתפרנסה ממשתלה שהייתה בבעלותה. ב־1948, כשמלאו לה 19, עברה לקיוטו כדי ללמוד את סגנון הציור המסורתי ניהוֺנֽגָא בבית הספר העירוני לאמנות. בהמשך התמחתה בסגנון יוֺגַא – ציור יפני בסגנון מערבי, המקושר למודרניזציה המואצת ביפן באותה עת. בסוף שנות החמישים עברה לארצות־הברית, ובשנות השישים החלה לזכות בהכרה גוברת בארצות־הברית ובאירופה. עבודותיה הוצגו במקביל בגלריות בניו־יורק, באמסטרדם, בהאג, באסן, במילאנו, ברוטרדם ובוונציה.
התערוכה במוזיאון תל אביב לאמנות, המאורגנת באופן כרונולוגי, נפתחת בבניין הראשי עם עבודות מוקדמות שיצרה קוסאמה בעיר הולדתה ביפן בין השנים 1934 ו־1957. בהמשך מוצגות העבודות פורצות הדרך רשתות אינסוף (1958), שיצרה בניו־יורק; אובייקטים תלת־ממדיים מהסדרה הצטברות; ושני “חדרי אינסוף” הראשונים שלה: שדה הפאלוסים (1965) ואהבה לעד (1966/94). הפרק ההיסטורי נמשך בסקירת התערוכות שהציגה קוסאמה באירופה בשנות השישים, המיצגים והסרטים שלה, וכן השיבה שלה לציור בשנות השבעים והשמונים ופיתוח מוטיב הדלעת – כולל “חדר אינסוף” מ־2015, רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע. עם חציית הגשר המחבר בין מבני מוזיאון תל אביב, מגיע המבקר לעבודתה העכשווית של קוסאמה, ובה שני מיצבים חדשים, שיצרה במיוחד עבור התערוכה הנוכחית: חדר אינסוף חדש, אורו האינסופי לנצח של היקום מאיר את החיפוש אחר האמת, ומיצב תלוי מקום חדש, זר של אהבה שראיתי ביקום. בנוסף, גלריה שלמה, המוקדשת לסדרת ציורים מתמשכת שקוסאמה יוצרת מאז 2009 (שבעה מהם צוירו בשנה האחרונה), מספקת הצצה לשלב הנוכחי ביצירתה.
התערוכה מאורגנת על ידי גרופיוס־באו, ברלין, בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות.
התערוכה מוצגת בבניין הראשי ע”ש קרן משפחת פולסון – באולם רבקה ויוסף מאירהוף, באולם מרכוס ב’ מיזנה ובאגף ע״ש מרק ריץ׳ וגבריאלה ריץ׳ (תחתון). בבניין ע״ש והרטה עמיר – בגלריה רב־תכליתית ע״ש לילי ויואל משה אלשטיין, במבואת ברוס ורות רפפורט, ובאולם ע”ש משה ושלה ספרא; ובגן הפסלים ע”ש לולה אבנר לזכר דולפי אבנר.

אוצר?ת: סטפני רוזנטל, סוזן לנדאו
אוצרת משנה: שחר מולכו. עוזרת לאוצרת: נעמה בר־אור
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים