| |||||||||||||||
דיתה רוזנצוייג לירון |
״כל חיי אני מציירת ציור אחד״ - דברי האמנית. ואולם אותו ציור ״אחד״ הפך עם הזמן לעשרות ואף למאות… האחד הזה אכן מעיד על קו אישי מגובש, על שפה אמנותית שהתפתחה בהשראת ג‘ורג'יה אוקיף והותאמה לאישיותה השונה עד מאוד של דיתה. השפה הציורית הזורמת בקווים המתעגלים בנשיות קיומית נינוחה מלאה חיות צבעונית. הצבעים עצמם אינם מתמזגים, לכל אחד מהם ישנם גבולות ברורים והפרדה מלאה מהצבע השכן. הציורים מלאי שמחת חיים ותוססים, אך מבוצעים בנימה מאופקת ביותר, אין בנמצא צרימות צבעוניות והשילובים בין הגוונים תמיד הרמוניים. הציור ״האחד״ אשר החל את הדרך הפך למסע ארוך ועשיר בפרטים, המספר סיפור קיומי אל מול אור השמש המחייכת, אל מול זרימת האנרגיות בצומח ובדומם. שילוב הצורות בהרמוניה נעימה מעיד על פעימת החיים הנינוחה, על הקיום המשתנה לאיטו עם הזמנים החולפים. אין ביצירות אלה לא כאב ולא צער כמו גם לא ניכרים קשיי הקיום. האמנית בוחרת להנציח מתוך שלווה רוחנית את השלם האישי שלה, את השינויים העוברים עליה עם הזמן. היא לומדת לתעל את היופי הקיומי המוכר לה אל הבד כייצוג המועדף עליה מתוך מטרה לתקשר איתנו. בהתבוננו בעבודות ניתן לפרק אותן לפרטים ולהתייחס אל המרכיבים השונים בנפרד. ניתן לנתח כל חלק בפני עצמו, להתבונן במרכיביו ולהסיק מסקנות כאלו ואחרות… לטעמי תהיה זו טעות. בהכירי את היוצרת זה שנים ארוכות אני בוחרת להרחיב את מבטי על עבודותיה ולהתייחס אל הציורים כאל גוף עבודה אחד גדול שבוצע על פני עשרות בשנים אבל בכל זאת גוף יצירה אחד. אם נדמה עבודות אלה לסרט בתנועה איטית, נוכל בקלות רבה לראות בעיני רוחנו את הקווים המפרידים משנים מיקומם באיטיות ואת שדות הצבע נעים בעקבותיהם ושינוי הצורה אשר מתרחש בעוברנו מיצירה אחת לאחותה אינו משנה את התכנים הפנימיים של יצירות אלה. מעין ריקוד צורני דמיוני מחבר בין כל היצירות הללו ומאפשר זרימה ותקשורת מתמשכת בין כל העבודות. מעטים האנשים היודעים את עצמם ואת דרכם בבירור וההולכים בה לכל אורכה בביטחון ובשלווה. האמנית היא מהבודדים אשר דרכם נהירה להם מלכתחילה ואשר יודעים לאן פניהם מועדות. מעידות על כך כל היצירות אשר נוצרו לאורך תקופה ארוכה בתואם נדיר ביניהן. יצירות אלה מספרות את סיפור חייה ואישיותה של היוצרת, את משאלותיה, את שאיפותיה. הן מעידות על תחומי עניין והעדפות אישיות כמו גם על אופייה ועל זווית הסתכלותה על המציאות. האור הקורן מהעבודות נטמע בשמחת החיים הרגועה הקורנת מהן ואשר אופפת את המתבונן, ולוקחת אותו אל מסע צבעוני הזורם בנעימות אסתטית גבוהה. חנה ברק אנגל להמשך קריאה |
כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות |
סייבורג מחשבים - בניית אתרים |