עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46) צור קשר
אנגלית

ענבר פיאנקו

מישל דה מונטן אמר ש "הטבע העניק לנו יכולת מרובה לשעשע את עצמינו". גישות שונות בתחום האמנות רואים בעיסוק באמנות סוג של שעשוע שיש לו משמעות תרבותית חשובה, כמו גם נפשית אישית. העיסוק בצבע, ביצירה, באמנות הכוללים התבוננות פנימית וחיצונית הם סוג של רפואה לנפש, כפי שגם ציין אריסטו. ובהקשר זה ניתן לצטט גם את ג'יימס הנרי לי האנט שאמר ש "צבעים הם החיוכים של הטבע".
טבע הציור של פיאנקו הוא להתחבר אל הטבע. אל נופים, אל עולם החי, ששם מככב הנמר במלוא הדרו. פיאנקו מציירת בטכניקות שונות ציור ריאליסטי ובהקשר זה אומרת "בציור אני בורחת לטבע לג'ונגל על עציו השונים, מתחברת לחתולים הגדולים שאני מעריצה, הגודל, הכח, השקט הריכוז והעדינות שלהם".
פיאנקו בוחרת בדמותו של הנמר החתולי כגיבור הראשי של ציוריה, ומעניקה לו באמצעות זווית הראיה אותה היא בוחרת, משיכות המכחול, המיקום שלו והמבע האנושי שהיא מעניקה לפניו ועיניו, את אותו כוח – שקט – ריכוז -עדינות עליהם היא מדברת.
פיאנקו בורחת אל הג'ונגל הפרטי שלה אותו היא בונה על מצע קנבס. כך הופכים בדי הקנבס שלה לג'ונגל שהוא סוג של גן – עדן. פיאנקו מציינת לומר שהיא 'בורחת', וכאן ניתן לומר שלא רק המקום אותו היא מציינת בלשונה 'הג'ונגל' הוא מקום הבריחה, כך גם עצם העיסוק בציור. שם היא מייצרת לעצמה סיטואציה חלומית ואפשרית. להתחבר אל הנמר, למצוא בו את התכונות עליהם בחרה להצביע, מבלי לפחוד מחיית האימים – נמר חיית הטרף.
בספרו 'להעיר את הנמר' של פטר לוין הוא מציע גישה חדשה ומעודדת לנושא הטראומה. היכולת לפגוש את הנמר, להעיר אותו היא מטאפורה המתארת את היכולת והכוח של האדם לפגוש בתוך עצמו את מקורות הפחד – חרדה – טראומה ולרפא אותה. השימוש בנמר כדמות גיבורה בגוף עבודות אלה, גם היא עצמה מטאפורה האומרת שבעוד הטראומה עשויה להיות גיהינום עלי אדמות, הרי שטראומה שנפתרה היא למעשה מתנת האלים – היא סוג של מסע הרואי השייך לכל אחד מאתנו.
על מצע הציור, מראות עשירים בצבע, בדימוי של מראות מתוך הטבע, אם זה החי או הצומח, העץ או הנמר. פיאנקו בורחת ממקום אחד ומתקרבת ומקרבת אל עצמה מקום אחר. בין אם הוא רחוק, בלתי אפשרי, או אולי מפחיד היא מאמצת אותו אליה מתוך חדוות הציור והיצירה. מציירת ציור ריאליסטי המדמה מציאות בתוך מצב שמעלה מציאות שאינה אפשרית.
אומר מרקוס אורליוס ש "הטבע מעניק לכל אדם יכולת להתמודד עם גורלו" ולדעתי הבחירה בנושאי ציור אלה, נמר כגיבור "המחזה הויזואלי", ג'ונגל, והעיסוק בפעולת הציור זו דוגמא בפועל לדבריו אלה. בציורים אלה הפשט הוא ברור ידוע ומוכר – נוף, חיה, עץ בצבעוניות עשירה וביד בוטחת. הדרש הוא כל המשתמע מזה כפי שתואר להלן.
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים