| |||||||||||||||
מרים (מירי) פרויד מייבלום |
החלון הוא מקור ההשראה של היוצרת מרים )מירי( פרויד מייבלום . חלון הוא מקום פתוח וסגור בו זמנית. הוא מאפשר חדירת אור ואויר פנימה ניתן להביט ממנו ואליו. הזגוגיות המקובעות בתוך המסגרת מייצרים תמונה. תמונה חיה, נושמת, מתחלפת ומשתנה. אפשר לראות ממנו אל החוץ, אפשר לראות מן החוץ אל תוכו . אך הוא תמיד שם, ועל אף שהוא שקוף חסר נוכחות, הוא יכול לייצר נוכחות ייחודית. את הנוכחות הייחודית הזאת לוכדת היוצרת פרויד מייבלום . דומה שפרויד מייבלום עוקבת אחר "הקירות השקופים" אלה שניצבים כטריז בין חוץ לפנים, ומייצרים מצבים של יחיד מול רבים. חלונות אלה אשר נפתחים בשקיפותם נועדו לאפשר לאחר לראות דבר שמישהו הניח כדי שייראה. חלונות ראווה מעוצבים מבקשים למקד את המבט סביב הדבר שהונח שם מתוך מחשבה ותכנון עיצובי. אך נראה שלחלונות ראווה יכולים להיות גם חיים משלהם, עוצמות משלהם, רצונות משלהם וצורות מבע. צורות מבע אלה גלויות ונסתרות בו זמנית. העין החדה והבולשת של פרויד מייבלום חושפת את המראות השונים, אלה שנלכדים בחלון השקוף אם ירצו או לא ירצו. זהו סוג של שיתוף פעולה בין מה שנמצא על בימת החלון, ובין התאורה )אור, לילה, יום, עננות ועזרי צילום(, ובין הסביבה, ובין העוברים ושבים ובין עינה הבוחנת של היוצרת. פרויד מייבלום הופכת את התצוגה "התמימה" לתצוגה אחרת. זו תצוגה שכוללת את מה שמוצג, את מה שנקלט בנוסף בשל השקיפות, את זווית הראייה והצילום הנבחרים, ואת מה שקורה בזמן אמת. בין אם זה מחוץ פנימה, ובן אם זה מפנים והחוצה. בשלב הראשון היוצרת מתבוננת, קולטת, מכוונת ומצלמת, תוך בחירת הקומפוזיציה, הזווית, האור, הרגע, התנועה ועוד. זה השלב הראשוני שבו נקלטו נתונים בעדשת הצילום מתוך בחירה ממוקדת. אלה הופכים להיות החומר והבסיס ליצירה הבאה., ומכאן היוצרת ממשיכה ומתערבת בצבע ובעיבודים. חלון הראווה המשקף אליה את שלו, או החלון השקוף אשר ממנו היא משקיפה – מתפקדים בו זמנית כ 'נוכח נעדר' . הוא קיים ונוכח, הוא המאפשר לייצר את משחקי השכבות והצבעים, הוא זה שמניח על משטח אחד קרוב ורחוק , בהיר וכהה, חד ועמום. הוא נעדר, משום שהוא שקוף, נעדרות זו מאפשרת נוכחות מרתקת. פרויד מייבלום מראה באמצעות יצירתה שאי נראות יכולה להציג ולייצר שלל מראות. וכשם שהחלון השקוף עושה במשתקפיו כבתוך שלו, כך גם פרויד מייבלום עושה בתוצרים שעלו מתוך התבוננות זו, גם כן כבתוך שלה. מייבלום מציגה בפנינו מציאות רב -שכבתית, ורב -גוונית שיש בה אטום ושקוף, רחוק וק רוב אמת ודמיון – כמו מסע בארץ אגדות. ד"ר נורית צדרבוים להמשך קריאה |
כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות |
סייבורג מחשבים - בניית אתרים |