עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46) צור קשר
אנגלית

פנינה נדיבי

פיסול בברונזה משמעו עיבוד סגסוגת נחושת ובדיל, חומר זה היה מעודף ביצירת פסלי יוקרה בעולם העתיק היווני רומי. חומר הברונזה הינו יקר וניתן להתיכו מספר פעמים. פיסול בברונזה, הוא למעשה יציקת ברונזה של פסלים העשויים חומר בשיטת השעווה האבודה. (https://www.artirit.co.il/Article3D.aspx .)
החומר בפיסול בעצם מאפשר לאמן לבטא את עולמו הפנימי , לעיתים תוך כדי מאבק ,ולעיתים תוך כדי דיאלוג אישי עם החומר. ביצירותיה המפוסלות בברונזה של האומנית פנינה נדיבי נראה כי, ישנו דיאלוג בינה לבין החומר. הנושא שהיא מפסלת ,עוסק בחיים הדינמיים שלה וברוחניות הסובבת אותה . היצירות נעשות בהשראה אישית מתוך עולמה הפנימי כצורך אישי, אשר נובע מתוכה ,כביטוי צורני לעולמה הרוחני - רגשי. ביצירותיה ניתן לראות את, פרץ הרגשות, התחושות, החושניות והחשיפה האישית שלה בדרך של דימויים . בפסליה רואים בבהירות את חלקי הגוף של הדמות ,הקווים ממש ברורים, וניתן לזהות את הדימוי המפוסל.
בפסלים מסוימים הפסלת הרכיבה לדמוי כנפי מלאך בצבע כחול או לבן אשר משרות תחושה של זרימה ורצון לעוף . הגוף בפסליה נראה נשי ובעצם מסמל את רצונה של האומנית לעוף ולצמוח . ישנה גם תחושה של ריחוף והפירשת כנף מעידה על רצונה של האומנית לצאת לדרך שונה וחדשה . ניתן לומר שהדמויות המפוסלות של האומנית פנינה נדיבי נוגעות בחוויה באופן ישיר ועוצמתי כשהכנפיים בפסליה מייצגות רוחניות, צמיחה, מלאכיות, הגנה, והתרחקות מהמוכר. דרך פסליה ניתן לראות גם, את ניסיון חייה הרב שנים של האומנית . הכנפיים בפסליה מעידים מעט על הציניות שבה, ועל הרצון והזמן עבורה לפרוש כנף ולצאת מהמקום המוכר ובאנלי לדרך אחרת וחדשה .
כמו כן ,ביצירותיה ניתן לראות גם אופטימיות , חלימה, הרצון לטרוף את החיים ולחיות אותם מחדש בדרך שלה , כי נראה שעתה הגיע זמנה, לצאת ולהביע את מאווייה ושאיפותיה בעולם היצירתי . ביצירותיה הפסלת לא מייפה את החיים, היא לומדת להקשיב לעצמה ולניסיון חייה . אם כן ,נראה כי, פנינה נדיבי מתנסה בחומר ,חוקרת את החומר, ומפסלת דימויים מחייה האישיים ,שנראה שהיו כנראה לא קלים. ברבים מפסליה נראים הרצונות שלה והשאיפות שלה, להיות שלמה עם עצמה, ולמקום שבו היא הגיעה אליו בחייה .כרגע דרך הדימויים נראה, שהיא רוצה לטרוף את העולם, היא רוצה לחשוף את עצמה ואת רצונותיה, ולהביע את עצמה דרך היצירה .
ביצירותיה ניתן לראות שמוטיב הכנפיים חוזר על עצמו, פעמים רבות, כל פעם בווריאציה אחרת. לעיתים בצבע כחול ולעיתים בצבע לבן . לכנפיים בפסליה יש מימד רוחני , אלוהי ,משהו שמעיד על רצון לשחרר את מה שהיה, ולעוף בדרך חדשה. בפסליה ניתן לראות גם את רצונה לחיות את חייה בדרך שונה ממה שחוותה עד כה , ודרך העשייה היצרית שלה להביע את עולמה הפנימי שכנראה עם השנים נדחק קצת לפינה.
סגנון הפיסול של האומנית אמנם ראליסטי ,אך ניתן לראות בו גם נגיעות מהזרם הסוראליסטי. האומנית כל פעם מבליטה מוטיב אחר ביצירה, באמצעות צבע טורקיז או לבן. הצבעים מוסיפים לתחושה ולתנועה של הפסל במימד ובמרחב.. הכנפיים בפסליה הם דימויים לרצון שלה לפרוש כנף לדרך חדשה או למקום לא נודע, בו יכירו בה ובאמנות שלה . עבורה הגיע הזמן ,לעוף מהקן המוכר והאהוב, אל עבר הלא נודע, אל היצירה ולהסתכל בעיניים לשמיים. הבית זה אמנם מקום נהדר עבורה , אבל יש עוד הרבה, מעבר להר, והדרך תהיה רצופה יצירתיות ועשייה יצירתית. . כפי שאמר אלן ווטס – פילוסוף) הדרך היחידה של האמן לשינוי ,היא בעצם להתמודד עם השינוי : לצלול לתוכו, לנוע אתו, ולהצטרף לריקוד .

ד"ר ענת עין גדי להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים