עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46) צור קשר
אנגלית

הפסלים של זאב קרישר

פסלי האבן של זאב קרישר מספרים סיפור של חומר צורה אדם ועולם. ברמה החזותית פסליו מתעמקים במורכבויות של דמויות אנושיות ובעלי חיים ובוחנים נושאים של תנועה, רגש ומתח.
קרישר בקי ומיומן בהרכבת חומרים מברונזה ואבן עד מדיומים קשים ועכשוויים יותר. לפיכך יצירותיו מגלמות לעתים קרובות איזון עדין בין המסורתי למודרני, ומהדהד בו זמנית למשמעויות היסטוריות כמו גם לרלוונטיות ועכשוויות.
גוף עבודותיו נע בין פסלים מונומנטליים מתוך התמסרות למסורות הפיסול באבן, ובין מצבי אמנות בהם הוא מספר סיפור. הבחירה בפיסול באבן מסמלת ומתארת תהליכי של טרנספורמציה שכן זהו תהליך שבו חומר גלם הופך למשהו חדש ומשדר אמירה פילוסופיות של 'להיות'. העיסוק בפיסול אבן מתאר סוג של משחק גומלין בין האדם לטבע. האבן מייצגת את עולם הטבע והפוטנציאל הבלתי מעוצב שלו, ואילו בפעולת הפיסול מתקיים דיאלוג בין הכוונה האנושית לבין התכונות המובנות של עולם הטבע. בתהליך החציבה והעיצוב באבן נוצר מצב של 'שחרור' , היוצר "משחרר" את הפסל אשר על פי חזונו נמצא באבן הגולמית.
קרישר עוסק באופן כמעט נטול שליטה בנושאים העוסקים בזיכרון, מוות וחיים מתחדשים. בעבודותיו סדרות של הפניקס – עוף החול המסמל את ההרס הצמיחה וההתחדשות, סדרה של סרקופגים וספינות מעבר – כאשר אלה מסמלות מוות, מצד אחד זכרון מצד אחר המסע לסוף הדרך. בין הסדרות ניתן למצוא עיסוק בעצי הברוש הנושאים עמם משמעויות עומק המתקשרים גם הם לעיסוק בזיכרון מוות והתחדשות.
זאב קרישר מספר סיפור דרך בניית מיצבים בהם הוא משתמש באבן ומשלב חומרים נוספים. בדרך זו ניתן לראות תהליכים בהם האומן חוקר טקסטורות, צורות ומשמעויות מנוגדות. האבן אשר מסמלת קביעות, עמידות וטבע מוצבת ליד חומרים אחרים ומייצרת פרשנויות מרובדות וחוויות חושיות עשירות. שילוב החומרים המנוגדים, הדיאלוג בין הצורות, אופן הצבתם, ההקשרים הפיזיים ביניהם בגוף הפסל ובחלל שבו הוא מוצב מתארים ניגודים מושגיים כמו למשל זיכרון מוות והתחדשות, מעברים. כמו כן מתארים חקר חושי שבו חוויית המישוש של אבן קרה המוצבת ליד חומרים רכים או ניתנים למישוש יכולה לעורר תגובה רב חושית על ידי הצופה. שילוב חפצים בין אם אלה רדי מייד או חפצים מפוסלים ומעובדים מעוררים הקשרים תרבותיים והיסטוריים.
מיצבי האמנות המשלבים חומרים שונים מציעים לצופה שטיח עשיר של משמעויות ופרשנויות והופכים את הסיפור האישי של האמן, המודע וזה שאינו מודע לסיפור קולקטיבי, רב זמני ועל זמני ומזמין התבוננות על הטבע, על הזמן, ההשפעה האנושית ושכבות המשמעות בסביבתנו.
ביצירתו של קרישר ניתן לזהות את הרגש הגולמי, התשוקה, את עולמו הרגשי והרעיוני, הקשר העמוק לחיים והאנושיות ""העיקר להתרגש, לאהוב, לקוות, לרעוד, לחיות" כפי שאמר אוגוסט רודן.

ד"ר נורית צדרבויים
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים